Köpvillkor

KMS Group AB ”Plantlycka”
Vardövägen 84
13657 Vega

Organisationsnummer: 559450-7468

I Plantlycka’s e-handel erbjuder vi enkel och säker betalning genom Klarna. Du har olika alternativ att välja mellan, såsom direktbetalning från bank eller kort, faktura och delbetalning. När det gäller kortbetalningar kan du använda Visa, Mastercard och American Express, och det tillkommer inga extra kortavgifter.

När du kommer till Klarnas kassa får du informationen presenterad så snart du är identifierad. Den specifika informationen som visas kan variera från gång till gång. Klarna kan göra en kreditupplysning, men det påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra parter. När du har blivit identifierad i kassan visas de betalningsalternativ som erbjuds just för dig.

När du slutför ditt köp godkänner du samtidigt Klarnas villkor. Betalningarna är enkla att genomföra och du kan få en överblick över dina köp genom att ladda ner Klarnas app till din mobiltelefon. Om du har några frågor angående din betalning, vill förlänga fakturans förfallodatum eller ändra till delbetalning, kan du kontakta Klarnas kundtjänst på klarna.se.

Observera att fri frakt inte gäller för varor där frakten redan ingår i priset.

Om produkterna finns i lager kommer de att skickas inom en vecka. Om din beställning inkluderar växter kommer de normalt att skickas inom 1-14 arbetsdagar. Det är viktigt att notera att växterna måste hämtas ut snabbt från utlämningsstället så snart du har fått avisering, och om du har valt hemleverans måste du ta emot leveransen så snart som möjligt.

För att säkerställa växternas välmående är det viktigt att de planteras så snart som möjligt enligt de bifogade anvisningarna eller de instruktioner som finns på våran hemsida. På plantlycka.se har de lång erfarenhet av att ta hand om växter. För att garantera att du får friska och livskraftiga plantor och buskar, packas och levereras de med största omsorg i gröna, återvunna specialförpackningar, även kallade ”blister”. På så sätt kan du få dina växter i perfekt skick direkt till ditt hem.

För att ta hänsyn till miljön och erbjuda god service strävar de alltid efter att samleverera din beställning när det är möjligt. Detta innebär att vi försöker att kombinera flera produkter i samma leverans för att minska transportutsläppen och effektivisera leveransprocessen.

Vi strävar alltid efter att leverera våra produkter så snabbt som möjligt, men det är viktigt att notera att det ibland kan uppstå förseningar. Därför kan vi inte garantera leverans till en specifik dag och vi förbehåller oss alltid rätten till eventuella förseningar. Vi beklagar eventuella olägenheter som detta kan medföra.

Som kund har du rätt att häva ditt köp om förseningen är av väsentlig betydelse för dig. Vi förstår att det kan vara frustrerande att vänta längre än förväntat och vi vill ge dig möjlighet att fatta det beslut som är bäst för dig.

Vi vill också informera om att vi förbehåller oss rätten att avboka din beställning om vi stöter på problem med leveranser till oss eller om det uppstår problem med betalningen. Vi gör allt vi kan för att undvika sådana situationer, men i vissa fall kan det vara nödvändigt att avbryta beställningen av olika anledningar.

Vid oförutsedda händelser utanför vår kontroll, exempelvis force majeure-situationer som krig, naturkatastrofer, strejker, bränder eller om vår underleverantör inte kan leverera, kan vi inte hållas ansvariga för eventuella förseningar som dessa orsakar. Dessa omständigheter ligger utanför vår kontroll och ansvarar inte för förseningar.

Vi värdesätter dig som kund och strävar alltid efter att ge dig den bästa möjliga service. Om du har några frågor eller funderingar angående din beställning är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för ytterligare hjälp och information.

De varor som erbjuds för beställning är de som finns i lager hos oss eller hos våra leverantörer. Vi strävar efter att ha tillräcklig tillgång på produkterna, men det är viktigt att notera att vi aldrig kan garantera leverans till en specifik dag och att vi alltid förbehåller oss rätten till slutförsäljning.

Om en vara tar slut hos oss eller hos någon av våra samarbetspartners kommer den att avbokas från din beställning och kommer inte att levereras vid senare tillfälle. Vi förstår att detta kan vara besviken och vi beklagar eventuella olägenheter som detta kan medföra. Du kommer att informeras om avbokningen via följesedeln i paketet och/eller via e-post.

Vi gör allt vi kan för att uppdatera vårt lagersaldo och säkerställa att produkterna finns tillgängliga för beställning. Ibland kan det dock förekomma situationer där en vara tar slut snabbare än förväntat på grund av hög efterfrågan eller andra faktorer utanför vår kontroll. Vi strävar alltid efter att förbättra vår inventeringsprocess för att minimera risken för avbokningar och slutförsäljning.

Om en vara avbokas från din beställning kan du givetvis kontakta vår kundtjänst om du har några frågor eller behöver ytterligare assistans. Vi finns här för att hjälpa dig och se till att du är nöjd med din köpupplevelse hos oss.

Som kund har du 14 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit varan) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal.

Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta. Kontakta oss här  inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning. Vänligen skicka inget i retur till oss innan vår Kundservice är kontaktad.

Följande varor undantas från ångerrätten och kan inte returneras: – Växter, lökar och rotknölar – Andra organiska varor som kan ta skada av att hanteras flera gånger – Ångerrätten gäller inte defekta eller felaktiga varor då detta istället är en reklamation.

Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet. Om varans kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kan avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning komma att göras.

Du betalar själv för returen tillbaka enligt gällande portotabell hos det fraktbolag du väljer. Observera att vi inte har möjlighet att hämta ut försändelser på ombud utan endast tar emot returer som levereras direkt till vår returadress.

Lägg varan i dess originalförpackning (om den hade någon). Det är viktigt att du förpackar varan med ett yttre emballage så att originalförpackningen är skyddad, klistra aldrig returetiketten direkt på originalförpackningen. Bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen i paketet kan vi inte se att returen kommer från dig. Spara alltid kvitto och sändningsnummer som styrker returen tills dess att returen är mottagen av oss.

Returadress: KMS Group AB Vardövägen 84, 13657 Vega

För att byta din vara mot en annan returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den vara du vill ha istället.

Är beställningen redan betald kontaktar Klarna dig för återbetalning av återstående belopp. Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att Odla erhållit varan i retur.

Är fakturan inte betald rekommenderar vi att du rapporterar en retur till Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift under tiden det tar för oss att motta och hantera din retur. Det gör du enkelt på klarna.se eller via Klarnas app.

När vi har registrerat returen justeras beloppet och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via mail.

För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 149 kr. Observera att du inte blir återbetald för växter eller andra organiska varor om dessa returneras till oss.

När du som kund hämtar ut eller tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel, exempelvis att fel växt eller en skadad växt levereras. En mindre storleksavvikelse från beskrivning är inget skäl för reklamation. Vid större storleksavvikelse sker eventuell prisjustering. Reklamation sker via mail till info@plantlycka.se. Bifoga alltid bilder, information om när felet upptäcktes samt utförlig beskrivning av felet. Plantlycka förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Reklamation till plantlycka ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år.

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar plantlycka alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Odla avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Plantlycka förbinder sig då att följa ARN’s utslag.

Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm. ARN:s webbplats

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats